Jule Matzen

Vita

Schulischer Werdegang:

Nach dem Abschluss meiner Allgemeinen Hochschulreife am Gymnasium Heide-Ost setzte ich mein Studium an der Europa – Universität Flensburg fort. Dort erlangte ich meinen Bachelor of Arts (2019), gefolgt vom Master of Education (2022) in den Fächern Englisch und Kunst.

Berufserfahrung:

Während des Studiums unterrichtete ich als Vertretungslehrkraft an der Grund- und Gemeinschaftsschule Tellingstedt. An der Goethe – Schule Flensburg unterrichtete ich Englisch in den Klassen 7 und 10 sowie in Vertretungsstunden von Klasse 5 bis Klasse 12. Zuletzt war ich als Englisch- und Kunstlehrerin an Klasse 7 sowie Kunstlehrerin in den Klassenstufen 6 und 7 am Gymnasium Heide-Ost beschäftigt.

Seit Oktober 2023 widme ich mich offiziell meiner Dissertation und bin zusätzlich als wissenschaftliche Hilfskraft am EUF Projekt "Teaching and Realising Innovations in Internationalisation at Home Pedagogies" (TRIP) beteiligt.

Thema

Visual Art in Shakespeare and Joyce: The Interplay of Literature and Contemporaneous Art

"This dissertation explores the substantial influence of contemporaneous visual arts and their socio-cultural resonance on the poetry and plays of British playwright, William Shakespeare (1564-1616) and on the poetry and novels of Irish writer, James Joyce (1882-1941). Despite individual considerations of art and ekphrasis in Shakespeare and Joyce, the two have not been considered as a continuum. While Shakespeare’s influence on Joyce is well-documented, the examination of this impact through visual art, considering Shakespeare’s own influences, remains less explored. This thesis thoroughly analyzes Shakespeare’s selected poems and plays first to establish how he drew upon the visual arts to enrich the content of his writings with thematic, aesthetic, and conceptual elements. Then, I delve into selected works of James juxtaposing his literary and ekphrastic approach with that of Shakespeare to show how the echoes of the Shakespearean tradition are inflected by the visual arts and eventually can be seen as a trajectory in the works of Joyce."