B.A. Thesis

Basisinformationen

Die rechtlichen und verbindlichen Informationen im Zusammenhang mit der Dissertation sind nun in zwei separaten Dokumenten zu finden:

  • Prüfungs- und Studienordnung (Satzung) der Europa-Universität Flensburg für den Studiengang European Cultures and Society mit dem Abschluss Bachelor of Arts (PStO B.A. EUCS 2023)
  • Rahmenprüfungsordnung (Satzung) der Europa-Universität Flensburg (RaPO 2020)

Die Abschlussarbeit ist ein Teil des EUCS und muss abgeschlossen werden, um das Studium zu beenden.


Das Modul TH: Bachelorarbeit (15 ECTS) besteht aus:

  • Einem Kolloquium (2 SWS). Im Kolloquium präsentieren und diskutieren die Studierenden ihr Exposé und den aktuellen Stand ihrer Arbeit.
  • Eine Bachelorarbeit (ca. 40 Seiten oder ca. 15.000-18.000 Wörter plus Literaturverzeichnis)

Mit der Bachelorarbeit weisen die Studierenden nach, dass sie in der Lage sind, innerhalb einer vorgegebenen Frist ein Problem aus dem Fachgebiet des Studiengangs mit den erforderlichen Methoden zu bearbeiten. Dieser Zeitraum besteht aus 4 Monaten.

Für das Kolloquium melden sich die Studierenden über Studiport an, wie für alle anderen Veranstaltungen des Studiengangs auch.

Die Anmeldung zur Abschlussarbeit erfolgt jedoch direkt im Prüfungsamt mit einem dafür vorgesehenen Formular.

Wichtig: zum Zeitpunkt der Abgabe der Arbeit müssen Studierende eingeschrieben sein. Wenn Sie Ihre Abschlussarbeit nach dem Ende des Semesters abgeben möchten, müssen Sie die Semesterbeiträge rechtzeitig entrichtet haben.

So melden Sie sich für die Thesis an:

ERSTES

Für die Anmeldung zur Bachelorarbeit benötigen Sie ein spezielles Formular des Prüfungsamtes.
Sie müssen folgende Angaben eintragen:

  • Ihren Personaldaten,
  • den Titel der Bachelorarbeit (Bitte achten Sie auf eine grammatikalisch korrekte Schreibweise des Titels. Dieser Titel wird dann in Ihrem Abschlusszeugnis mit dem genauen Wortlaut, den Sie auf Ihrer Anmeldung angegeben haben, wiedergegeben.)
  • die Namen der Personen, die die Arbeit betreuen/prüfen (lesbar), ihre Unterschriften und das Datum der Unterschrift (Wenn es schwierig oder unmöglich ist, die erforderlichen Unterschriften zu erhalten, können der Personen, die die Arbeit betreuen/prüfen auch per E-Mail bestätigen, dass sie Ihre Arbeit betreuen.
  • Ihre Unterschrift und das Datum der Unterschrift.

ZWEITES

Senden Sie das korrekt ausgefüllte Dokument zur Anmeldung der Thesis per E-Mail, per Post oder persönlich an das Prüfungsamt (SPA).

DRITTENS

Ihre Thesis-Anmeldung wird dem EUCS-Prüfungsausschuss zur Genehmigung vorgelegt.

VIERTENS

Nach der Genehmigung erhalten Sie vom Prüfungsamt eine E-Mail mit dem Abgabetermin für die Thesis, mit Anweisungen, wie und wo die Arbeit abzugeben ist und mit einer Frist, um zu überprüfen, ob alles mit der Anmeldung in Ordnung ist, usw.

FÜNFTES

Von diesem Zeitpunkt an können Sie mit dem Schreiben Ihrer Arbeit beginnen.

Zeitplan für die Thesis (Beispiel)

ZUERST: Nehmen Sie sich Zeit, um sich ein Thema zu überlegen und die Dozierenden zu finden, die Ihre Arbeit betreuen könnten. Planen Sie ca. 1 bis 3 Monate für die Themenfindung, die Kontaktaufnahme mit den potenziellen Betreuungspersonen, das Gespräch mit ihnen, die eventuelle Anpassung des Themas der Abschlussarbeit usw. ein.

Bevor Sie sich mit der gewünschten Betreuungsperson treffen, sollten Sie bereits eine Vorstellung von einem möglichen Thema, über das Sie schreiben möchten, und von den möglichen Methoden zur Beantwortung der zu untersuchenden Frage haben. Erst danach sollten Sie auf eine potenzielle Betreuungsperson zugehen.
Die erste Kontaktaufnahme sollte per E-Mail erfolgen, um einen Termin zu vereinbaren, bei dem Sie sich über die Möglichkeit einer Person und, wenn möglich, über die bisher gesammelten Ideen austauscht.
Bei dem Treffen sollten Sie bereits mit der ersten Betreuungsperson versuchen, einen Titel für die Arbeit festzulegen, damit Sie beim Treffen mit der zweiten Betreuungsperson bereits einen Titel haben.


ZWEITENS: Sobald Sie Ihr Thema, Ihre Betreuungspersonen und das unterschriebene Anmeldeformular haben, können Sie sich für Ihre Thesis anmelden.

DRITTENS: Ihre Anmeldung muss vom EUCS-Prüfungsausschuss geprüft werden. Dies kann in komplizierten Semesterzeiten bis zu 1 Woche dauern.

VIERTENS: Sobald der Prüfungsausschuss Ihr Thema bestätigt hat, erhalten Sie vom Prüfungsamt eine E-Mail mit dem Abgabetermin für Ihre Abschlussarbeit. Sie haben nun 4 Monate Zeit, die Arbeit zu schreiben.

...


FÜNFTENS: Wenn Sie die Thesis innerhalb der vorgegebenen 4-monatigen Frist fertiggestellt haben, müssen Sie die Thesis beim Prüfungsamt abgeben.
Bitte beachten Sie die Hinweise zur Abgabe der Arbeit in der in Schritt VIER erwähnten E-Mail.
Die Thesis muss in Papierform, in 3 Exemplaren, jeweils mit einer digitalen Version und jeweils mit einer unterschriebenen Anti-Plagiat-Erklärung abgegeben werden.
Sie können die Arbeit persönlich oder per Post und ausschließlich beim Prüfungsamt abgeben. Das für EUCS zuständige Prüfungsamt ist der IIM SPA.
Nach Eingang der Arbeit wird diese abgestempelt, um die Einhaltung der Frist zu gewährleisten.
Eine Übersendung der Arbeit per E-Mail oder direkt an die Betreuungspersonen kann nicht berücksichtigt werden.

SECHSTENS: Das Prüfungsamt schickt die Arbeit dann an Ihre Betreuungspersonen, damit diese sie korrigieren können. Die offizielle Korrekturzeit beträgt 8 Wochen.


SIEBTENS: Irgendwann zwischen der Abgabe der Arbeit und dem Erhalt Ihrer Note wird Ihre Arbeit mit einer Anti-Plagiatssoftware überprüft.


ACHTENS: Sobald Ihre Arbeit korrigiert ist, wird die Note in Studiport eingetragen und Sie haben Ihr Studium abgeschlossen. Von diesem Zeitpunkt an können Sie Ihre Abschlusszeugnisse beantragen. Diese Beantragung erfolgt online.

Bitte rechnen Sie mit einer Zeit von ca. 2 bis 3 Wochen, bis Ihr Abschlusszeugnis zur Abholung bereitliegt. Das Abschlusszeugnis kann per Post als einfacher Großbrief und nicht per Einschreiben verschickt oder persönlich an der Universität abgeholt werden, entweder durch den Studierenden oder durch eine bevollmächtigte Person.

Thesis-Betreuung

Die Thesis wird von einer Betreuungsperson betreut und von der und dem Prüfenden unabhängig bewertet. Die Betreuungsperson und Prüfende können Dozierenden sein, die akademisch mit der EUF und insbesondere mit dem EUCS verbunden sind. Mindestens einer der beiden muss regelmäßig auf dem Gebiet des Themas der Dissertation lehren.
Lehrbeauftragte können keine Dissertationen betreuen.
Der EUCS-Prüfungsausschuss ist für die Entscheidung über Ausnahmen von diesen Regeln zuständig.

Thesis Themen

Hier finden Sie einige der Themen, über die Studierende des EUCS ihre Bachelorarbeit geschrieben haben:

2024

  • European Colonization Revisited: The Tangled Tale of The Benin Bronzes.

  • Crisis Situations and Extremity: Media Representation and Cultural Response.

  • Phantom borders in Polish society.

  • How can Foreign Policy be Feminist? Comparing the Implementation of Feminist Foreign Policy in Sweden, Germany and Canada.

  • Between Conflict and Cooperation: European Strategic Autonomy as a Path Towards EU Security Integration?

  • Nationalism and Identity Politics: A comparative analysis of increasing authoritarianism in Hungary and India.

  • New Masculinities and Political Activism: An exemplary analysis of the interplay between masculinities, political commentary, and attitudes towards European politics.

  • Queer Act and Media as Acts of Protest.

  • European integration and the threat of right-wing populist parties - a postfuncionalist analysis on the examples of AfD and FdI.

  • Right-wing anti-migrant political landscape in the Netherlands.

  • Climate Change Scepticism Among Conservative Classes in Germany.

2023

  • The role of social media in the mobilization of collective action in political movements: The Tsunami Democratic case
  • Influence of German Culture on Arab Culture in Women.
  • European Narratives Through the Participation in the European Solidarity Corps.
  • Broadening the Discourse on Gender Boundary through Interdisciplinarity.
  • Normative Power Europe Revisited: A Case Study of EU-China Human Rights Relations.
  • Restitution Requests and Responses.
  • Collective Memory, Collective Identity and the Question of European Identity.
  • Expressions of Masculinity in the Culture of Dance in 20th- and 21st- Century Film.
  • What Contribution can Social Movements like the Transition Town Movement offer for Sustainable Urban Development?
  • Euroscepticism Before and After Brexit: Has there been a change in attitude of Eurosceptic Groups towards the European Union after Brexit?
  • Post-Colonial Amnesia & Cultural Memory: The Case of Nigeria.
  • How the British Secondary Education Curriculum Preserves a Central and Peripheral Outlook on its Imperialist Past. A study of how imperialism in India is represented.
  • "The Feminist Debate of Regulating Sex Work". A Comparative Analysis of Regulative Models in Europe.
  • Finding Yourself by Being Someone Else - How Larpers Use Immersive Role-Play as a Tool for Identity Exploration
  • The Effectiveness of Integration Courses in Germany
  • Reconstruction and Analysis of the Debate on the Reproductive Rights of Expectant Fathers after Contraception
  • The Role of the European Commission in Proposing and Deciding the European Green Deal
  • Experiences of a 'migration hierarchy' among international students
  • Intra-European cross-border cultural cooperation in the context of the Covid-19 Pandemic
  • Student Mobility and Changes in National and European Identity
  • Polyamory and Stigmatization - A Sociological Perspective
  • A comparative analysis of alternatives to development - Values and limitations of sustainable development, post-development and Buen Vivir
  • What contribution can social movements like the Transition Town Movement offer for sustainable urban development?
  • Missing European Solidarity - The Source of Existence for Populists?
  • Social Inequalities and Deforestation in the Amazon: A Study of the Bolsonaro Era
  • The Academy Sankelmark: From a Place of Confrontation and Hostility to a European Academy Dedicated to Cooperation and Discourse.
  • Orientalist Echoes in EU-Turkey Relations: A Critical Discourse Analysis of European Council and Council of the European Union Statements on Turkey During the 2015/16 Migration Crisis.

  • Flensburg’s rum industry: Importance and political reassessment in historical perspective.

  • Trans* Representation in Motion Pictures and Its Role in Shaping Trans* People’s Identity and Self-Perception.

  • More Than a Label? A Comparative Analysis of the Origins and Dynamics of Feminist Foreign Policy in Sweden and Germany.

  • The Impact of Geo-Media on Cultural Dynamics of Europe.

  • Northern Irish Identity and Brexit.

  • Language in Irish Folk Music - Identifying Nationalism in Irish Environmental Settings.

  • EU Responses to Refugee Crisis: The Temporary Protective Measure.

  • The Role of Language for National Identity Construction - An Analysis of Language Policies on Regional Minority Languages in France and Belgium.

  • "The Feminist Debate of Regulating Sex Work" - A Comparative Analysis of Regulative Models in Europe.

2022

  • Dealing with Death, Grief, and mourning in Germany today. A Grounded Theory Analysis of Mourning Culture by the Bereaved.
  • The development of Ukrainian Identity after the Revolution of Dignity in 2014.
  • Opposing Covid-19 measures. A qualitative interview study with students.
  • Ecological distinction - boundary-drawing in relation to flight shaming.
  • Muslim Women's agency in European Society.
  • Towards a Postcolonial Memory Culture in Europe? The Examples of Statues Remembering the Colonial Past in Copenhagen.
  • Opposing Covid-19 Measures. A Qualitative Interview Study with Students.
  • Intersectionality in Environmentalism.
  • Muslim Women’s Agency in European Society.
  • Feminist Theory in Today’s Pop Culture and Media: An Analysis of The Handmaid’s Tale.
  • Abortion and Bodily Autonomy in the GDR. An Analysis on and around the Topic of Abortion and Bodily Autonomy of Women in the German Democratic Republic.
  • Non-Conventional English Learning: How Do International Students at EUF Gain Proficiency in the English Language Besides Conventional Courses?
  • Social Inequalities in Volunteering Programmes - the role of sending organisations.
  • Boundary Making and Belonging of Intra-European Union Migrant Workers in Northern Germany's Agricultural Sector.
  • The Significance of Social Reconstructionism as A Philosophical Approach in Education.
  • What is the Role of Culture in Early Childhood Education? Case Study of Denmark.
  • The Nordic Model as an Ideal Type of Regulating Care Work?
  • Reclaiming Space: "Chalking Back" as an Activist Strategy Against Gender-Based Street Harassment.
  • The illegitimacy of Regimes with an Unfree Media Landscape: The case of Hungary as an illustration of why limiting press freedom impacts democratic legitimacy.
  • Group Identity of an Online Subculture – The Symbolic Boundary Work of Incels in an Internet Forum.
  • Non-Conventional English Learning: How Do International Students at EUF Gain Proficiency in the English Language Besides Conventional Courses?
  • Social inequalities in volunteering programmes - the role of sending organisations
  • Boundary Making and Belonging of Intra-European Union Migrant Workers in Northern Germany's Agricultural Sector
  • The Significance of Social Reconstructionism as A Philosophical Approach in Education
  • What is the Role of Culture in Early Childhood Education? Case Study of Denmark
  • The Nordic model as an ideal type of regulating care work?
  • Reclaiming Space: "Chalking Back" as an Activist Strategy Against Gender-Based Street Harassment
  • The illegitimacy of regimes with an unfree media landscape: The case of Hungary as an illustration of why limiting press freedom impacts democratic legitimacy
  • Group Identity of an Online Subculture – The Symbolic Boundary Work of Incels in an Internet Forum

2021

  • Right-Wing Populism and Climate Change Denialism in the case of Hungary.
  • Framing the "European Refugee Crisis" - Three samples of media discourses and their effects on political opinion.
  • The low-cost theory as an explanatory approach to the discrepancy between environmental consciousness and behavior - A systematic content analysis.
  • The Art of Dialogue: Interpretation of the Work of Art from the perspective of Gadamerian
    Hermeneutics.
  • The role of ‘race’ within the second wave of feminism from an intersectional perspective.
  • The contemporary relevance of Joseph Beuys' "7000 Oaks" installation.
  • Politics of belonging in European cities. An analysis of concepts and practices in the context of the refugee crisis.
  • The impact of intra-European labor mobility policies on labor market performance in European member starts: a comparative case study.
  • Sociality or Sellout? Coworking spaces in a Socio-Ecological Just World: Strategies and Measures for the new 3rd Places.
  • The impact of Social Media in contemporary movements of resistance. A case study of Women's Strike in Poland.
  • VIENI VIA CON ME: Integration of Italian migrants in Germany. A comparison between the mid 20th and the earlier 21st century.
  • The EU as standard setter in international trade agreements - Do human rights and the usage of conflict resources go together?
  • The ethics of poverty tourism: An Argumentation analysis of justification and scandalization.
  • Mobilising the audience. Analysis of the Norwegian TV-series SKAM.
  • A map-based platform for sharing music spaces - A Critical analysis of its market potential in the age of the so-called Sharing Economy.
  • Social Issues in Hong Kong and the Impact of the Handling of Pro-democracy Movement by the Chinese Government on the EU-China Relations: An Empirical Study of the Everlasting Anti-government Protests.
  • When Sharing is also Caring - female participation in Italian time-based exchange systems:a case analysis of the Trento Timebank.
  • The Status of Climate Justice Movements in the Media. A Comparison of Extinction Rebellion and Fridays for Future.
  • Post-Truth communication in online media: The example of refugee-related discourses.
  • EU Internal politics and policy cooperation in the Paris Climate Agreement. In how far did the EU internal politics and policy cooperation lead to goal achievement of the EU in the Paris Agreement negotiation
  • Political Education in Germany - independent from the state?
  • Enabling Democratic Participation? How politicians in the German Bundestag use Instagram.
  • Decolonization of Eurocentric Beauty Standards for Minorities in Europe.
  • Cultural Institutions as Actors of Creative Placemaking. A quantitative case study in Montceau-les-Mines (France).

2020

  • Political scandals and the rise of right wing populism in Europe
  • Influence of welfare state systems on entrepreneurship education - a comparison between Germany and the US
  • Symbolic boundaries in contemporary Sami identity
  • The rhetoric and practice of solidarity in the E.U.
  • What impact does the financing of higher education have on the disparity of social classes in Europe? - A secondary critical analysis
  • The harmful impacts of hate speech analysis of two European case studies
  • A comparative study of demands and campaigns that are conducted by the national minority groups in Finland within the framework of national anti-discrimination policy
  • The influence of modernism on Iranian immigration intellectuals
  • What is the position and the strategy of the European Union in response to independence movements?
  • How does the Erasmus Program impact on students' mobility and perception of European identity?
  • Collective Human Rights? On the Normative Justification of the Rights of Indigenous Peoples
  • Gender equality in Romania - development since the EU accession - 2007 and today
  • How do primary school teachers in the Republic of Ireland meet the needs of a child with a chronic / long-term illness?
  • Environmental refugees as a category in international migration
  • Language policies in the EU - a comparison between France and Spain
  • Parents under the rainbow: subjective worlds of experiences of "rainbow parents" in social families
  • Generating Social and Cultural capital through 'au pair' migration? The example of Latvian 'au pairs' in Germany.
  • Causes of brain drain from the Western Balkans.
  • Decreasing the gender gap in ICT - the impact of the EU on female education.
  • The role of the school system in reproducing social inequality in Germany.
  • Do Massively Multiplayer Online games (MMOs)influence the acquisition of English as a second language for German players?
  • How did the threat towards Hong Kong's democratic movement from national and local authorities fuel the escalation of 2019 Hong Kong protests?
  • Symbolic Boundaries among Romanian migrants in Finland.

2019

  • The legitimisation of EU taxation policies
  • (Instagram) Blogger and the influence of buying intention and behaviour
  • Sovereignty in the EU. Analysis of discourses on Europeanisation in selected member states
  • Symbolic Boundary - Making among Syrian Refugees
  • Advertising New Marculinities
  • Critical Analysis of ECJ's role in the EUIntegration Process
  • Labour Migration Policies in Italy since 2008: Some Key Actors and their Degree of influence
  • The role of religion in International Relations
  • The potential of the Romarchive to conteract competition of victims
  • Sportswear as a means of social distination in team sports?
  • A comparative analysis of free Scenography and Scenographical concepts in staged European History
  • The Potential of Skateboarding in Youth Work - On the example of the Pigeon Plan E.V.
  • Visual political communicaion of the European Union: a comparative study
  • The change of gender roles of Syrian women in Germany
  • Political scandal and the rise of right-wing populism in Europe
  • Influence of Welfare state systems on entrepreneurship education - a comparison between Germany and the U.S.
  • The usage of the social media platform "Instagram" by young women in order to spread feminist ideas and its effects on the feminist movement today
  • Climate crisis as a question of gender justice

Thesis Betreuung