Dr.Johanna Lisa Degen

Bild von Johanna Lisa Degen

Kontakt

Telefon
+49 461 805 2275
Fax
+49 461 805 952275
E-Mail
johanna.degen-TextEinschliesslichBindestricheBitteEntfernen-@uni-flensburg.de
Gebäude
Gebäude Tallinn 1
Raum
TAL 117
Straße
Auf dem Campus 1b
PLZ / Stadt
24943 Flensburg

Institutionen

Name
Abteilung Psychologie
Funktion
Wissenschaftliche MitarbeiterInnen

Sprechstunden

Nur nach Absprache per E-Mail

Veranstaltungen

Nummer Titel Typ Semester
111115m Das digitale Selbst: Social Media und Identität Seminar FrSe 2025
111127m Sexuelle Bildung und Medienkompetenz in der Grundschule Seminar FrSe 2025

Bildungsqualifikation:

  • Promotion (magna cum laude)
  • Ausbildung zur Paartherapeutin / diverse therapeutische Aus- und Fortbildungen
  • Master of Science Wirtschaftspsychologie / Euro-FH / Hamburg
  • Master of Arts Education in Europe / EUF / Flensburg
  • BA Fernuniversität Hagen / Kopenhagen
  • Ausbildung im Hotelfach / Münster
  • Abitur

Arbeitserfahrung:

  • Post Doctoral Researcher Abteilung Psychologie 
  • Post Doctoral Visiting Fellow BI Oslo / University of Verona
  • Wissenschaftliche Mitarbeiterin & Promotion Abteilung Psychologie/EUF/Flensburg
  • Gründung Teach LOVE https://teach-love.de
  • Gründung psychologische Forschungspraxis: https://psychologische-forschungspraxis.de
  • 7 Jahre Erfahrung als Angestellte in leitenden Funktionen / überwiegend in Kopenhagen
     

Forschungsschwerpunkte/Publikationen

  • Googleschoolar (publications): https://scholar.google.de/citations?view_op=list_works&hl=de&hl=de&user=o8sNq1QAAAAJ

    Researchgate profile: https://www.researchgate.net/profile/Johanna-L-Degen

    Johanna L. Degen, PhD, is a social psychologist affiliated at Europa-Universität Flensburg, Germany. She is a post doctoral research fellow at the University of Verona and BI Oslo. In a critical psychology tradition, her research focuses on subjects' navigations through various social settings and contexts, including a focus on visual data and qualitative methods. In her PhD she demonstrated the multiple negative effects of Diversity Management from the generalized subjects’ stance in the European economy. Today she leads two projects, a research project about relationship constellations and (online) dating and a knowledge transfer project about teacher’s qualifications in sex and relationship education (Teach LOVE). Alongside her research, she works as a couple’s counsellor, where she integrates theory and practice, explores contemporary relationships and relationship constellations, and collects data for research purposes. In her habilitation she is theorizing love under the (working) title "Whats (left of) LOVE".

Publikationen 

Monographien

Degen, J.L. (2025, in press). The Psychology of Parasociality. (Palgrave)

Degen, J.L. (2024). Swipe, like, love. Intimität und Beziehung im digitalen Zeitalter. Psychosozial.

Degen, J.L., Reichertz, J. & Kleeberg-Niepage, A. (2024). Liebe ohne Ende. Springer

Degen, J. L. (2022). Unmasking Diversity Management. Die kapitalistische Einverleibung von Subjekt, Moral & Widerstand. Psychosozial Verlag.

Herausgeberschaften

Degen, J. L., Kleeberg-Niepage, A., & Bal, P. M. (2022). Lost in Context? Critical Perspectives on Individualization. Human Arenas. (Special Issue) https://doi.org/10.1007/s42087-022-00295-6

Hornung, S., Bal, M. (...) Degen, J.L. et al. (2025, in press). Handbook of Critical Work- and Organisational Psychology. Elgar (Handbuch)

Kleeberg-Niepage, A. & Degen, J.L. (2025). Critical Perspectives on Collective Resistance. Human Arenas (Special Issue)

Fachartikel 

Tommasi, F., Degen, J. L., Orhan, M. A., & Sartori, R. (2025). Exploring psychological implications in the metaverse at work: A critical research agenda. Scandinavian Journal of Work and Organizational Psychology. (accepted, in press)

Degen, J.L. & Kleeberg-Niepage, A. (2025). Coping with Mobile-Online-Dating Fatigue and the Negative Self-Fulfilling Prophecy of Digital Dating. Social Sciences, 5/12 https://doi.org/10.1007/s43545-024-01042-0

Degen, J. L. (2024). Neo-emanzipatorisches Aufklärungsmaterial in der sexuellen Bildung auf dem Prüfstand. Der Pädagogische Blick, 2023(3), 192–205.

Kleeberg-Niepage, A., Degen, J. L., Fischer, T., Förster, M., & Perzy, A. (2024). "Meine Traumvorstellung wäre es natürlich, der coole, lockere, lässige Lehrer zu sein": Subjektive Perspektiven von Lehramtsstudierenden auf den Lehrer*innenberuf. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 17(3), online first.

Tommasi, F., & Degen, J. L. (2024). Keeping a foot in the door: Neoliberal ideology in subjects who opt out of a corporate career. Human Arenas, 7(3), 556–575. https://doi.org/10.1007/s42087-021-00219-3

Fischer, T., Förster, M., Degen, J. L., & Kleeberg-Niepage, A. (2023). Der Einfluss der Berufsvererbung auf die Berufswahlmotive von Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 18(4), 295–313. https://doi.org/10.21240/zfhe/18-04/16

Degen, J. L. (2023). "I Feel Like a Sex Ed Wizard Now": Critical Community Psychology Applied in Digital Education for Teachers on the Topic of Sex Education. International Review of Theoretical Psychologies, 1(2), 72–95. https://doi.org/10.7146/irtp.v2i1.142792

Degen, J. L. (2023). Rationalizing Fiction Cues: Psychological Effects of Disclosing Ads and the Inaccuracy of the Human Mind When Being in Parasocial Relationships.. Informing Science. 26 (4) https://doi.org/10.28945/5108

Röllmann, L. F., Degen, J. L., Dóci, E., Bal, P. M., Hornung, S., Islam, G., Kühn, T., & Sanderson, Z. (2023). Bricolage of positions and perspectives from the panel discussion on prospects and contestations of Critical and Radical Humanist Work and Organizational Psychology. Journal Psychologie des Alltagshandelns.

Degen, J. L., Smart, G. L., Quinnell, R., O’Doherty, K. C., & Rhodes, P. (2023). Remaining human in COVID-19: Dialogues on psychogeography. Human Arenas, 6(3), 499–520. https://doi.org/10.1007/s42087-021-00220-w

Kleeberg-Niepage, A., & Degen, J. L. (2022). Between self-actualization and waste of time: Young people’s evaluations of digital media time. In Children, Youth and Time (pp. 29–47). Emerald Publishing.

Tommasi, F., Toscano, F., Giusino, D., Ceschi, A., Sartori, R., & Degen, J. L. (2022). Meaningful or Meaningless? Organizational conditions influencing doctoral students’ mental health and achievement. International Journal of Doctoral Studies, 17, 301–321.17 https://doi.org/10.28945/5011

Degen, J. L., & Zekavat, M. (2022). Holding up a Democratic Facade: How ‘New work Organizations’ avoid Resistance and Litigation when Dismissing their Managers. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.789404

Tishelman, C., Degen, J. L* (geteilte Erstaitorenschaft)., Weiss Goitiandia, S., Kleijberg, M., & Kleeberg-Niepage, A. (2022). A qualitative serial analysis of drawings by thirteen-to fifteen-year-old adolescents in Sweden about the first wave of the Covid-19 pandemic. Qualitative Health Research, 32(8–9), 1370–1385. https://doi.org/10.1177/10497323221093464

Degen, J. L., & Kleeberg-Niepage, A. (2021). Profiling the Self in Mobile Online Dating Apps: A Serial Picture Analysis. Human Arenas. 6, 147–171 (2023). https://doi.org/10.1007/s42087-021-00195-1

Degen, J., & Kleeberg-Niepage, A. (2020). The More We Tinder: Subjects, Selves and Society. Human Arenas. https://doi.org/10.1007/s42087-020-00136-1

Degen, J. L., & Rhodes, P., Simpson, S., Quinnell, R. (2020). Humboldt, romantic science and ecocide: A walk in the woods. Human Arenas, 3(4), 516–533. https://doi.org/10.1007/s42087-020-00120-9

Rhodes, P., Mihalits, D., Lättman, K., Rodax, N., Hornung, S., Christensen, A. B., & Degen, J. L. (2018). Hidden present, visible absent in the City of dreams: Assembling the collective imagination. Human Arenas, 1, 151–165. https://doi.org/10.1007/s42087-018-0011-5

Buchkapitel & Enzyklopädie-Einträge 

Degen, J. L. (2024). Bedeutung, Gefahren und Chancen von mobilem Online-Dating im Kontext von Partnersuche und Beziehung. In Paarbeziehung im 21. Jahrhundert (pp. 133–150). Kohlhammer.

Degen, J. L. (2024). Sexuelle Bildung? Ja, unbedingt – aber bitte komplex, sensibel und diskursfähig. mediendiskurs, 108, 14–19.

Kößler, F., & Degen, J. L. (2024). Job Characteristics. In Elgar Encyclopedia of Organizational Psychology. Elgar.

Degen, J. L. (2024). Diversity Management. In Elgar Encyclopedia of Organizational Psychology. Elgar Publishing.

Degen, J. L. (2023). Buchrezension: Give a Fck. Zwischen Sexualität, Tabu und Selbstbestimmung – Warum Sexarbeit uns alle etwas angeht. Zeitschrift für Sexualforschung, 36, 185–187.

Bal, M., Degen, J. L., Hack-Polay, D., Mendy, J., Orhan, M. A., et al. (2023). How Does Scientific Argumentation Differ from the Opinion of Scientists? A Response to Siegel (2022). University of Lincoln.

Degen, J. L. (2023). "Teach Love": Psychological Further Education on Sex Education and Relationship Competence in Digital Format. Zeitschrift für Sexualforschung, 36(1), 34–40. https://doi.org/10.1055/a-2011-2305

Degen, J. L., Fischer, T., & Jaszczuk, A. J. (2023). Teach Love Online: Evaluation of a Digital Psychological Sex-, Love-, and Relationship Further Education for Teachers and Student Teachers. INTED2023 Proceedings, 3004–3012.

Kleeberg-Niepage, A., & Degen, J. L. (2023). Children's Drawings as Data in Psychology: Replicating William Stern's 1905 study on the Land of Plenty. In The Routledge International Handbook of Innovative Qualitative Psychological Research. Routledge.

Degen, J. L. (2022). Psychologische Weiterbildung mit Herz und Expertise. BZgA Forum Aufklärung, 13(2).

Degen, J. L. (2022). Andreas Jan Jaszczuk und Schaufenberger–eine Marke der atnovo GmbH: Vom Konzern in die Selbstständigkeit. In Entrepreneurship und Unternehmensgründung in Deutschland. Springer

Degen, J. L., & Simpson, S. (2022). Me, My Product and I: Selling Out on #Sustainability. In Sustainability and Social Media (pp. 143–164). Springer VS.

Degen, J. L. (2021). >500 Entscheidungen am Tag: Online-Dating zwischen transzendentaler Hoffnung, programmatischer Enttäuschung und bedingter Verbindlichkeit. Kursbuch Online, 207 (September), 46–60.

Degen, J.L. (4/2020). Tinder, das Selbst und die anderen. TV Diskurs: Partnerwahl 3.0, 30.

Degen, J. L. (2019). Ordnung durch Diversity: Die strukturierende Wirkung der Charta der Vielfalt. In Ordnungen der Arbeit (Westfälisches Dampfboot).

Publikationen Submitted

Degen, J.L., Bröning, S. & Pistoll, D. (2025, submitted). Where you lead, I will follow: Developing a new measure for studying parasocial involvement with influencers. Cyberpsychology

Degen, J.L. & Albers, N. (2025,  submitted). Sexuelle Bildung per KI: Eine explorative Untersuchung von Antworten der generativen KI ChatGPT auf sexualitätsbezogene Fragen von Jugendlichen. Soziale Passagen

Degen, J.L. & Samsonov, T. (2025, submitted). Don’t You Dare Unfollow: Meanings and Mechanisms in Parasocial Relationship-‘Breakups’ between Influencers and Their Followers. IRTP

Degen, J.L. & Kößler, F. (2025, submitted).  Tales on (Un-)Conferencing: Navigating the AcademicConferenceMachine. PuntoOrg

Degen, J.L. & Milord, S. (2025, submitted). The Shaping of a Neoliberal Vagina. Subjectivities and Media Discourses around Perceived Vaginal Looseness. Archives of Sexual Behavior

Degen, J.L. (2025, submitted). Change in Systems and Organizations. In: O’Doherty, K. (edt.). Handbook of Applied Social Psychology. Elgar

Degen, J.L.& Schraube, E. (2025, submitted). Critical Psychology. In: Hornung, S. et al. (edt.) Handbook of Critical Work- and Organizational PSychology. Elgar

Degen, J.L. (2025, submitted). Das Unbehagen der Lehrkräfte: Dilemmata und Herausforderungen in der schulischen Sexuellen Bildung. Lehrerbildung auf dem Prüfstand