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Das Projekt DIREPA DICOME discourses of commemoration in media widmet sich dem Gedenken an Europas konfliktreicher Vergangenheit in (sozialen) Online-Medien. Durch die Teilnahme von Dozierenden, Studierenden, Journalist_innen und Vertreter_innen der Zivilgesellschaft an den Projektaktivitäten werden Medienkompetenzen erworben, nationale / europäische Erinnerungskulturen und Geschichtspolitiken reflektiert sowie kritisches analytisches Denken in Bezug auf Vergangenheitsdiskurse befördert.

Duration:
09/15/2020 - 12/31/2021
Responsible:
Hedwig Wagner
Open project

Is humor trainable, are humor trainings effective, and does the humor of the trainers reduce the resistance to the training?
Within this study, we evaluate the effectiveness of the two-day humor trainings in relation to the voluntariness of participation, the personality of the participants (e.g., self-compassion) and the perception of the trainers' humor with regard to the future use of humor and well-being.

Duration:
01/01/2015 - 12/31/2021
Responsible:
Tabea Scheel
Open project

In extreme situations like fire fighting, leader’s humor can be detrimental to communication effectiveness. Based on reversal theory, we demonstrate that the absence of leaders' humor fosters communication clarity, and this increases effective communication in frontline practice / emergency settings.

Duration:
01/01/2018 - 12/31/2021
Responsible:
Tabea Scheel
Open project

Das KlimaSchiff Projekt bietet eine ganzheitliche und systemische Betrachtung des Schifffahrtssektor auf Nord- und Ostsee und die Relevanz dessen für die Bevölkerung Schleswig-Holsteins. Im Fokus stehen die externen Effekte der Schiffsemissionen auf die Bevölkerung und die verursachten CO2 Emissionen und verbundenen Klimaschutzpotentialen unterschiedlicher Antriebstechnologien.

Duration:
01/01/2020 - 12/31/2021
Responsible:
Olav Hohmeyer
Open project

Das Forschungsprojekt „open_MODEX - Modellexperiment zum Vergleich und der Ermittlung von Synergiepotenzialen von Open Source Frameworks in der Energiesystemanalyse” ist ein im Rahmen des 6. Energieforschungsrahmenprogramm des BMWi gefördertes Projekt mit dreijähriger Laufzeit.
Um zukunftweisende Entscheidungen treffen zu können, ist das Verständnis und die Analyse von Systemzusammenhängen im Kontext der Energiewende unabdingbar. Um die Analysen transparent zu gestalten stehen offene Frameworks zur Verfügung, die zur Modellierung von Energieszenarien genutzt werden können. Im Forschungsprojekt open_MODEX werden bekannte offene Frameworks - urbs, GENeSYS-MOD, GENESYS-2, oemof und Balmorel, einem theoretischen Vergleich unterzogen sowie bezüglich ihrer Berechnungsergebnisse verglichen.

Duration:
01/01/2019 - 12/31/2021
Responsible:
Pao-Yu Oei
Open project

This research project attempts to show that satire can have political and ethical consequences as a liberating force for ethnic, gender and class minorities depending on the contexts that produce and receive it. Its contributions will be two-folded: besides shedding a new light on the socio-political subtleties of satire, it will also convey how contextualizing literary theories can pioneer new perspectives in understanding the dynamics of interpretation.

Duration:
09/11/2019 - 10/31/2021
Responsible:
Massih Zekavat
Open project

CRECE

The CRECE project supports Cuba in the provision of regionally relevant multidisciplinary education in sustainable energy engineering and renewable energy development. This is done in order to ensure that Cuban higher education institutions (HEIs) are better equipped and able to provide high-quality experts for the ever-growing societal and energy sector development needs.

Duration:
10/15/2017 - 10/14/2021
Responsible:
Open project

ENSYSTRA ist ein von der Europäischen Union gefördertes Doktorandennetzwerk (EU Horizon 2020 Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Networks). Im Rahmen des Projekts werden die Doktorand*innen in einem interdiziplinären Umfeld in Methoden der Szenarioanalyse und Energy System Modellierung sowie Open Science ausgebildet. Der Untersuchungsraum ist dabei die Nordsee-Region als 'Living-Lab' für die Energiewende von fossilen zu erneurbaren Energien.

Duration:
10/01/2017 - 09/30/2021
Responsible:
Olav Hohmeyer
Open project

In dem Projekt CODES: Kommunikation, kulturelle Diversität und Solidarität geht es um Interkulturalitätsdiskurse in verschiedenen europäischen Ländern. Interkulturalitätsdiskurse, so wie sie von verschiedenen Organisationen konstruiert werden. Die Frage nach der kulturellen Diversität ist dabei getragen von einer Kernfrage: Wie können Studierende für die kulturelle Diversität ausgebildet werden in Übereinstimmung mit den aktuellen Diskursen und Praktiken im Feld, um ein besseres Verständnis der verschiedenen Kulturen der europäischen Union zu ermöglichen und dann eine größere Integration der kulturellen Vielfältigkeit im professionellen Bereich, in Berufsfeldern zu erwirken?

Duration:
09/01/2017 - 09/01/2021
Responsible:
Hedwig Wagner
Open project

Children and young people spend a large part of their time at school, where both educational and educational processes take place and social relationships are established with both classmates and educational staff. With the emergence of trust relationships with teachers, they are also potential contacts for pupils who have become victims of sexual violence. In addition, teachers may also have suspicions of sexual abuse when dealing with their pupils, which may give rise to conversations in everyday pedagogical life. Teachers are obliged to make an active contribution to protecting the welfare of the child, not only because of their educational mandate and their educational ethos, but also because of a legal requirement to protect the welfare of the child (§4 KKG).

Duration:
04/01/2018 - 06/30/2021
Responsible:
Simone Pülschen
Open project