Veranstaltungen für den wissenschaftlichen Nachwuchs, Juniorprofessorinnen und Juniorprofessoren (FQ-WiN)
Qualification Programme for early stage Researchers (QP)
Das Qualification Program for early stage Researchers (QP) unterstützt alle Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler der EUF in der Phase der Promotion und Habilitation und alle Juniorprofessor:innen mit wie auch ohne Tenure-Track mit Angeboten zu übergreifenden Schlüsselqualifikationen in den Bereichen Methodik, Selbstorganisation und Selbstreflexion.
Das gemeinsam mit ICES, Forschungsausschuss und ZWW aufgelegte ‚Qualification Program for early stage researcher (QP)‘ ist ein weiterer Schritt zur Etablierung einer umfassenden Nachwuchsförderung. Es bietet Nachwuchswissenschaftler:innen die Möglichkeit, sich in übergreifenden Schlüsselqualifikationen in den Bereichen Methodik, Selbstorganisation und Selbstreflexion weiterzuqualifizieren und sich darüber hinaus universitätsweit und interdisziplinär mit Gleichgestellten zu vernetzen. Das QP ist Bestandteil des Moduls ‚Qualifizierung‘ im Programm zur Förderung und Qualifizierung von wissenschaftlichem Nachwuchs (FQ-WiN) an der EU
Die Teilnahme an diesem Programm ist für alle Juniorprofessor:innen sowie für alle promovierenden und habilitierenden Wissenschaftler:innen der EUF kostenfrei. Zur Koordinierung und Organisation ist eine Anmeldung zur Veranstaltung notwendig.
Springsemester 2023
- Semester
- FrSe 2023
- Typ
- Workshop
- Kursdauer
- 8 Stunden
- Starttermin
- 03.07.2023
- Anmeldeschluss
- 28.02.2023
- Themenbereich
- Gemeinsamkeiten und Unterschiede
- Max. Teilnehmeranzahl
- 12
- Min. Teilnehmeranzahl
- 6
- Zielgruppen
-
Beschäftigte
- Voraussetzungen
- keine
Teilnahmegebühren
keine |
Termine
Tag | Zeit | Rhythmus | Dauer | Raum |
---|---|---|---|---|
Mo. bis Mo. | 9:00 Uhr bis 17:00 Uhr | Einmalig | 03.07.2023 bis 03.07.2023 | RIGA - 717 |
Kursleitung
- Dr. Taiya Mikisch
Beschreibung
Zahlreiche Personen im universitären Kontext kennen das Gefühl, den eigenen beruflichen Erfolg günstigen Umständen zu verdanken und empfinden die damit einhergehende Angst, als Hochstapler*in (engl. imposter) "entlarvt" zu werden. Wenn dieses Gefühl eine große Rolle in der Gestaltung des Arbeitsalltages oder gar in der Karriereplanung einnimmt, kann es hilfreich sein, sich diesem Thema einmal etwas ausführlicher zu widmen.
Achtsamkeit ist eine wirksame Technik, die helfen kann, den eigenen Umgang mit diesem herausfordernden Phänomen zu verbessern. So ist der Schwerpunkt des Workshops das Vermitteln und Anwenden von Achtsamkeitstechniken, die einen angemessenen Abstand und eine wohlwollende Haltung gegenüber der eigenen Erfahrung ermöglichen.
Seminarinhalte
Die folgenden Themenblöcke werden behandelt und mit alltagsnahen, praktischen Übungen bearbeitet:
- Ergebnisse aus der Forschung zum Thema Imposter Syndrom (um die eigene Erfahrung besser kontextualisieren zu können)
- Praktische Übungen, die dabei unterstützen, die eigenen Stärken und Erfolge als solche wahrzunehmen
- Austausch unter den Teilnehmenden, (dies trägt zu einer Relativierung der eigenen negativen Selbstwahrnehmung bei)
- Einblicke in die Resilienzforschung und Übungen, die die eigene Kapazität erweitert, mit herausfordernde Situationen umzugehen
- eine konstruktive Haltung gegenüber Fehlern und Misserfolgen entwickeln
- Sondieren und Formulieren der eigenen Intentionen/Werte/Sinnerfahrungen in Bezug auf das berufliche Wirken
- praktische körperorientierte Übungen, die im Alltag zur Vorbereitung auf herausfordernde Situationen oder auch als Akutinterventionen nach oder während stressigen Momenten angewendet werden können
Anmeldung
- Semester
- FrSe 2023
- Typ
- Workshop
- Kursdauer
- 2 Tage, am 12.07. und 14.07.2023
- Starttermin
- 12.07.2023
- Anmeldeschluss
- 08.07.2023
- Max. Teilnehmeranzahl
- 12
- Min. Teilnehmeranzahl
- 6
- Zielgruppen
-
Beschäftigte
- Voraussetzungen
- keine
Teilnahmegebühren
keine |
Termine
Tag | Zeit | Rhythmus | Dauer | Raum |
---|---|---|---|---|
Mo. | 8:30 Uhr bis 16:30 Uhr | Einmalig | 12.07.2023 bis 14.07.2023 | - |
Kursleitung
- Dr. Paul Schmidt
Beschreibung
This workshop is aimed at scientists who want to use R primarily for statistical data analysis, but also to (beforehand) process data with reproducible techniques and to (afterwards) present it in an modern and comprehensible way. The goal is specifically to learn using the R syntax and the corresponding statistical knowledge in an intuitive and practicable way. The focus of this workshop is mainly on practical application, so that the methods mentioned below and their underlying theory are explained with the help of illustrative examples.
Seminarinhalte
Data processing
- Using the {tidyverse} packages in R
- Further best practice recommendations in a wide variety of steps in the analysis process
Statistics
- Efficiently produce relevant descriptive statistics (a.k.a.: How to really only need Excel for data entry)
- Correlation and linear models (regression)
- Critical discussion on p-values and significance
Result presentation
- professional data visualizations with {ggplot2}
Lehrgangsziele
Please note that you should have current versions of the two open-source software packages R and RStudio installed before the beginning of the course. Here is some information to help you prepare for the workshop: schmidtpaul.github.io/dsfair_quarto/summaryarticles/workshopprep.html
Anmeldung
- Semester
- HeSe 2023
- Typ
- Hands-on-Workshop
- Kursdauer
- 7 hours
- Starttermin
- 29.09.2023
- Anmeldeschluss
- 16.09.2023
- Veranstaltungsort
- Online
- Modul
- Vertiefungsmodul
- Max. Teilnehmeranzahl
- 12
- Min. Teilnehmeranzahl
- 5
- Zielgruppen
-
Beschäftigte
- Voraussetzungen
- none
Teilnahmegebühren
keine |
Termine
Tag | Zeit | Rhythmus | Dauer | Raum |
---|---|---|---|---|
Mo. | 9:30 Uhr bis 16:30 Uhr | Einmalig | 29.09.2023 bis 29.09.2023 | - |
Kursleitung
- Dr. Kathrina Lehmann
Beschreibung
This training is a one-day compact seminar offering insights into principles of New Work and agile Leadership techniques. It explains the underlying values and the mindset of New Work and offers several "hands-on" practical methods of agile Leadership.
Agile leadership helps you to lead teams and processes both virtually and in presence whie getting your work done quicker and more effectively. We focus on Leadership 4.0 techniques, communication skills, self-leadership and also on collaboration tools, so both your personal and professional skills will be enhanced remarkably.
As agile leadership is based on iterative workflow processes, the training can be adapted to the individual needs and interests of the participants. By that, it offers a significant
improvement of the participant´s knowledge about leadership as well as their collaboration skills.
Seminarinhalte
During the first half of the seminar, we have a close look on how methods of New Work and agile Leadership can be implemented into scientific ambiences such as research and teaching. In the second half of the day, the introduced techniques will be applied practically both individually and in small groups. The goal of the course is to have a clear picture of what New Work and Agile Leadership methods can do for you to make your everyday´s life as a scientist easier and more efficient. Above that, you will leave the course with a ready-to-go skillset that you can use directly when it comes to organizing a research team or working with students.
Anmeldung
- Semester
- HeSe 2023
- Typ
- Workshop
- Kursdauer
- 2 days
- Starttermin
- 02.11.2023
- Anmeldeschluss
- 03.11.2023
- Max. Teilnehmeranzahl
- 12
- Min. Teilnehmeranzahl
- 5
- Zielgruppen
-
Beschäftigte
- Voraussetzungen
- keine
Teilnahmegebühren
keine |
Termine
Tag | Zeit | Rhythmus | Dauer | Raum |
---|---|---|---|---|
Do. bis Fr. | 9:00 bis 17:00 | Blockseminar | 02.11.2023 bis 03.11.2023 | RIGA - 717 |
Kursleitung
- Dr. Insa Flachsbarth
Beschreibung
Science scrutinises critically, values precision, requires outstanding skills at all levels and is highly competitive. That is vital for creating new knowledge. However, these conditions often impose immense pressure and expectations on researchers, with many feeling less qualified, less experienced and less confident than their colleagues. This imposter-feeling can have a wide-ranging impact on personal wellbeing and career progression, including:
Lowering career goals and lowering expectations of one's own career prospects because of the feeling that others are more capable/experienced/deserving of a role.
- A strong inner self-doubt and fear of failure, expressed in the need for perfectionism which can lead to procrastination.
- A strong fear of not being good enough resulting in people not speaking up and avoiding to share ideas/presenting alternative views/volunteering for projects etc.
- An excessive behaviour of modesty, resulting in not highlighting successes and abilities based on the fear of looking over-confident or bragging.
- A high level of personal stress and renunciation of joy.
Seminarinhalte
Therefore, to lead a successful (academic) career, it is important to know how to deal with the common feeling of self-doubt and low self-confidence. We will reflect on gender differences of an imposter feeling, learn how to deal with self-doubt, and become aware how this is reflected in language and body language. The training material is based on neuro-scientific knowledge and uses techniques from improvisation theatre and mindfulness practice. This interactive training will take you through a variety of experiential, relatable as well as highly effective and practical techniques to help you:
- deal with self-doubt and build the confidence you need to express yourself with clarity, focus and ease.
- bring forward your research ideas and contributions even when your ideas are rejected (at first).
- deal with criticism (and praise) in a productive way.
- use language and body language that support your message