International Management Studies (MA)

Lecture number
22S307g
Semester
Spring semester 2022
Type
Seminar
Maximum number of participants
25

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Wed. 16:30 to 19:15 Weekly 03/16/22 to 06/22/22 Gebäude Madrid - MAD 131

Lecturers

Description

You will receive all information on registration in the first event!

Participation in the first event is essential to be able to attend the course.

Lecture number
22S307g_
Semester
Spring semester 2022
Type
Projekt
Maximum number of participants
10

Lecturers

Lecture number
22S320g
Semester
Spring semester 2022
Type
Seminar
Maximum number of participants
20

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Thu. 08:00 to 10:00 Weekly 03/17/22 to 06/23/22 Gebäude Madrid - MAD 126

Lecturers

Description

Our life includes numerous first encounters with other human beings. Being successful in these situations might be especially relevant not only in online dating formats, but also in the work context, for instance in recruitment processes or when socializing with new colleagues. In human interactions, humor is one of the main factors with rapid consequences like sympathy or withdrawal. Though leaders are responsible for the conditions of work interactions, they are often unaware about the impact of their own type and use of humor. In this course, we aim to understand the implications of humor use by leaders and (future) employees for the initiation of relationships in the work context.

Besides the relevance for evolutionary versus interest signaling theories, the knowledge acquired in this course has practical relevance for you as future job applicants, leaders, in personnel management, as colleagues and team members, and – maybe – as a future master thesis writer about this topic in our department. (Of course, you might adapt the relevant insights to contexts like online dating – we will for sure discuss gender-related humor issues. In short: do not pose with a fish.)

Goal and procedure

This seminar provides insight into research processes in work and organizational psychology. The research phases considered in this seminar encompass acquiring knowledge about a research topic; identifying a relevant research gap; developing hypotheses and an appropriate methodology; assessing and analyzing data; discussing and presenting the findings.

The goals of this course are I) to derive knowledge about leadership styles and behaviours, social interactions with regard to first encounters incl. job interviews, and the functions of humor at work; II) to acquire methodological skills in study designs and video observation approaches; as well as III) to gain abilities in assessing video data and analyzing observational material by means of a behavioral coding software (INTERACT).

Course language: mainly English

Exam type: short presentations (individual work), final poster presentation (group work)

Lecture number
22PF18g
Semester
Spring semester 2022
Type
Kolloquium
Maximum number of participants
20

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Fri. 14:00 to 18:00 Single 03/25/22 to 03/25/22 Gebäude Madrid - MAD 225
Fri. 14:00 to 18:00 Single 05/13/22 to 05/13/22 Gebäude Madrid - MAD 225

Lecturers

Description

Die Teilnahme am Kolloquium ist verpflichtend für alle Studierenden, die in der Prüfungsordnung 2017 oder 2021 studieren. die ihre Abschlussarbeit in der
jeweiligen Abteilung schreiben wollen.

Inhalt:

Im Rahmen des Kolloquiums werden den Teilnehmer*innen verschiedene Themen rund um das wissenschaftliche Arbeiten nähergebracht wie bspw. Phasen einer Abschlussarbeit, Themensuche und -eingrenzung, Literaturquellen und -datenbanken, Literatursoftware, Bewertungskriterien, formale Anforderungen, Zitationsstile, Exposé-Erstellung sowie die Fallstudienmethodik. Zusätzlich gibt es an verschiedenen Terminen die Möglichkeit, Probleme und Fragen in der Gruppe untereinander zu erörtern. Ferner dient das Format dem Austausch über wissenschaftliche Fragestellungen.

Ziel:

Das Kolloquium hat zum Ziel, während des Erstellungsprozesses der Bachelorarbeiten eine begleitende Betreuung zu gewährleisten und die Qualität der wissenschaftlichen Arbeiten zu verbessern. Es bietet ein Forum für die Vorstellung der laufenden Arbeiten sowie für die Diskussion grundlegender Fragen zum wissenschaftlichen Arbeiten.

Entwicklung eines Exposés und Präsentationen zum jeweiligen Stand der Abschlussarbeit.

Literature

Literaturhinweise Prof. Dr. Scheel:

American Psychological Association (Ed.). (2009): Publication Manual of the American Psychological Association. 6th Edition. Amer Psychological Assn. Bortz, J. & Döring, N. (2006): Forschungsmethoden und Evaluationen: Für Humen- und Sozialwissenschaftler. 4. Auflage. Heidelberg: Springer. Peters, J. H. & Dörfler, T. (2014). Abschlussarbeiten in der Psychologie und den Sozialwissenschaften. Planen, Durchführen und Auswerten. Hallbergmoos: Pearson. Peters, J. H. & Dörfler, T. (2015). Abschlussarbeiten in der Psychologie und den Sozialwissenschaften: Schreiben und Gestalten. Hallbergmoos: Pearson.