PD Dr.Maria Egbert

Kontakt
- Telefon
- +49 461 805 2478
-
maria.egbert-TextEinschliesslichBindestricheBitteEntfernen-
@uni-flensburg.de - Gebäude
- Gebäude Oslo
- Raum
- OSL 356
- Straße
- Auf dem Campus 1
- PLZ / Stadt
- 24943 Flensburg
Institutionen
- Name
- Seminar für DaF/DaZ
- Funktion
- Vertretungsprofessorin
Sprechstunden
Montag, 16:00 - 17:00 Uhr nach vorheriger Anmeldung per E-Mail
Mitarbeit in Drittmittelprojekten
Monografien
- Egbert, M. (i.V.). Die Macht der Grammatik – Was Grammatik macht.
- Egbert, M. (2009). Der Reparatur-Mechanismus in deutschen Gesprächen. Verlag für Gesprächs-forschung. Mannheim.
- Egbert, M. & Vlatten, A. (1997). A Practical Primer for Developing a Business German Program. American Association of Teachers of German. Cherry Hill, New Jersey.
- Egbert, M. (1993). Schisming. The Transformation from a Single Conversation to Multiple Conversations. Dissertation. University of California Los Angeles, Department of Applied Linguistics.
Herausgeberschaft
- Egbert, M. & Deppermann, A. (Hrsg.) (2012). Hearing Aids Communication. Integrating Social Interaction, Audiology and User Centered Design to Improve Communication with Hearing Loss and Hearing Technologies. Verlag für Gesprächsforschung. Mannheim.
- Egbert, M. (1990). (Special Feature Editor). Roundtable: Defining Our Field: Unity in Diversity. Issues in Applied Linguistics. 1,1. 149-166.
Artikel
- Egbert, M. (i.V.). Der Deutschbedarf internationaler Forscher/innen an der Universität Oldenburg.
- Egbert, M. (2018). Selection Principles for Other-Initiated Turn Formats. In: Heritage, John; Lerner, G. & Raymond, G. (Hrsg.). Finding the Universal in the Particular: Festschrift for Emanuel A. Schegloff on his 70th birthday. Blackwell.
- Egbert, M. (2016). Epistemik in der Hörgeräteberatung: Das subtile Ausblenden klienten-initiierter Relevanzen. In: Groß, A. & Harren, I. (Hrsg.). Wissen in institutioneller Interaktion. Peter Lang. Frankfurt a.M., Berlin, u.a.. 19-43.
- Egbert, M.; Yufu, M.; Hirataka, F. (2016). An Investigation of How 100 Articles in the Journal of Pragmatics Treat Transcripts of English and Non-English Languages. Journal of Pragmatics. Vol 94 (March), 98-111.
- Egbert, M. (2012). Technology and Social Interaction in the Multimodal, Multispace Setting of Audiometric Testing. In: Okumura, M.; Bekki, D. & Satoh, K. (Hrsg.). New Frontiers in Artificial Intelligence. Springer. Berlin. 240-252.
- Egbert, M. & Deppermann, A. (2012). Introduction. In: Egbert, M. & Deppermann, A. (Hrsg.). Hearing Aids Communication. Integrating Social Interaction, Audiology and User Centered Design to Improve Communication with Hearing Loss and Hearing Technologies. Verlag für Gesprächsforschung. Mannheim. 1-8.
- Egbert, M., Groeber, S., Damsø Johansen, J., Lonka, E., Meis, M., Pajo, K., Ruusuvuori, J. & Skelt, L. (2012). Hearing Health Care Provision in the National Systems of Australia, Denmark, Finland, Germany and Switzerland: Similarities and differences. In: Egbert, M. & Deppermann, A. (Hrsg.). Hearing Aids Communication. Integrating Social Interaction, Audiology and User Centered Design to Improve Communication with Hearing Loss and Hearing Technologies. Verlag für Gesprächsforschung. Mannheim. 22-34.
- Egbert, M. & Deppermann, A. (2012). Introduction to Conversation Analysis with Examples from Audiology. In: Egbert, M. & Deppermann, A. (Hrsg.). Hearing Aids Communication. Integrating Social Interaction, Audiology and User Centered Design to Improve Communication with Hearing Loss and Hearing Technologies. Verlag für Gesprächsforschung. Mannheim. 40-47.
- Egbert, M. & Matthews, B. (2012). User Centered Design: From Understanding Hearing Loss and Hearing Technologies Towards Understanding Interaction. In: Egbert, M. & Deppermann, A. (Hrsg.). Hearing Aids Communication. Integrating Social Interaction, Audiology and User Centered Design to Improve Communication with Hearing Loss and Hearing Technologies. Verlag für Gesprächsforschung. Mannheim. 48-55.
- Deppermann, A. & Egbert, M. (2012). Conclusions and Future Perspectives for Application and Innovation. In: Egbert, M. & Deppermann, A. (Hrsg.) (2012). Hearing Aids Communication. Integrating Social Interaction, Audiology and User Centered Design to Improve Communication with Hearing Loss and Hearing Technologies. Verlag für Gesprächsforschung. Mannheim. 159-163.
- Egbert, M. (2012). Interaktion bei der Tonaudiometrie: Zur Paradoxie der Relevanzmarkierung von Störungen. In: Ayaß, R. & Meyer, Ch. (Hrsg.). Sozialität in Slow Motion: Theoretische und empirische Perspektiven. Springer. Wiesbaden. 463-479.
- 18) Egbert, M. (2011). Conversation Analysis Applied to User-Centred Design: A Study of Who ‚The User' Is. In: Antaki, C. (Hrsg.). Applied Conversation Analysis: Intervention and Change in Institutional Talk. Palgrave. London. 207-221.
- Egbert, M. (2010). Conversation Analysis and Dyads, Triads, and More. Encyclopedia of Applied Linguistics. Wiley-Blackwell.Oxford, U.K.. 972-976.
- Egbert, M., Golato, A. & Robinson, J. (2009). Repairing Reference. In: Sidnell, J. (Hrsg.). Comparative Perspectives in Conversation Analysis. Cambridge University Press. Cambridge. 104-132.
- Egbert, M. & Vöge, M. (2008). Wh-Interrogative Formats Used for Questioning and Beyond. German ‚warum’ (why) and ‚wieso’ (why) and English ‚why’. Discourse Studies. 10,1. 17-36.
- Seedhouse, P. & Egbert, M. (2006). The Interactional Organisation of the IELTS Speaking Test. IELTS Research Reports. 6. 161-206.
- Egbert, M. & Albayrak, J. (2005). Die behördliche Überprüfung der Deutschkenntnisse bei der Einbürgerung in Niedersachsen. Materialien Deutsch als Fremdsprache. 1-15.
- Egbert, M. & Bergmann, J. (2005). Angst – Von der Phänomenologie zur Interaktion. Psychotherapie und Sozialwissenschaften. Zeitschrift für Qualitative Forschung. 4,6. 227-242.
- Egbert, M. (2005). Discrimination Due to Nonnative Speech Production? In: Richards, K. & Seedhouse, P. (Hrsg.). Applying Conversation Analysis. Palgrave Macmillan. Basingstoke. 174-196.
- Egbert, M.; Niebecker, L. & Rezzara, S. (2004). Inside First and Second Language Speakers’ Trouble in Understanding. In: R. Gardner & J. Wagner (Hrsg.). Second Language Conversations. Continuum. New York. 178-200.
- Egbert, M. (2004). Other-Initiated Repair and Membership Categorization – Some Conversational Events that Trigger Linguistic and Regional Membership Categorization. Journal of Pragmatics. 36, 8. 1467-1490.
- Keating, E. & Egbert, M. (2011). Conversation as a Cultural Activity. In: Duranti, A. (Hrsg.). Companion to Linguistic Anthropology. (Chapter 8). Blackwell Publishers. Malden, Mass.. 169-196.
- Egbert, M. & Bergmann, J. (2004). Angst – Von der Phänomenologie zur Interaktion. Zentrum für Interdisziplinäre Forschung – Mitteilungen. 4. 11-23.
- Egbert, M. (2003). Die interaktionelle Relevanz einer gemeinsamen Vorgeschichte: Zur Bedeutung und Funktion von ‚übrigens’ in deutschen Alltagsgesprächen. Zeitschrift für Sprach-wissenschaft 22,2. 189-212.
- Egbert, M. (2002). Syntaktische Merkmale von ‚übrigens’ in seiner Hauptposition: Im Mittelfeld des Verb-Zweit-Satzes. Zeitschrift für germanistische Linguistik. 30,1. 1-22.
- Egbert, M. (1998). Miscommunication in Language Proficiency Interviews of First-Year German Students: A Comparison with Natural Conversation. In: Young, R. & He, A.W. (Hrsg.). Talking and Testing. Discourse Approaches to the Assessment of Oral Proficiency. John Benjamins. Amsterdam. 147-172.
- Egbert, M. & Maxim, H. (1998). Improving Critical Thinking and Authenticity in Testing Business German. Modern Language Journal. 82,1. 19-32.
- Egbert, M. (1997). Some Interactional Achievements of Other-Initiated Repair in Multiperson Conversation. Journal of Pragmatics. 27,5. 611-634.
- Egbert, M. (1997). Schisming: The Collaborative Transformation from a Single Conversation to Multiple Conversations. Research in Language and Social Interaction. 30,1. 1-51.
- Egbert, M. (1996). Context-sensitivity in Conversation. Eye gaze and the German Repair Initiator ‚bitte?’ (‚pardon?´). Language in Society. 25,4. 587-612.
- Egbert, M. (1991). Scientists' Orientation to an Experimental Apparatus in their Interaction in a Chemistry Lab. Issues in Applied Linguistics. 2,2. 269-300.
- Egbert, M. (1990). Looking Back, Looking Ahead: An Interview with Evelyn Hatch. Issues in Applied Linguistics. 1,1. 98-107.
- Egbert, M. (1990). Biographieforschung im Zweitspracherwerb Erwachsener. Materialien Deutsch als Fremdsprache. 29. 315-338.
Unterrichtsmaterialien
- Egbert, M. (2010). How to Fomulate a Research Question. Video production. University of Southern Denmark.
- Egbert, M.; Januschek, F.; Sindel, L. & Wenderoth, A. (2002). DeutschFon. Ein CD-ROM Lernprogramm für Flüchtlinge und MigrantInnen zur sozial-kommunikativen Integration. INTEGRA.
- Egbert, M.; Liebscher, G. & Golato, A. (1995). Aktuelle Videos für Wirtschaftsdeutsch. Lehrbuch und Video mit 10 Unterrichtseinheiten. American Association of Teachers of German. Cherry Hill, New Jersey.
- Egbert, M. (1992). Jugendliche in der DDR. Arbeitsbuch zum gleichnamigen Video. Goethe-Institut Los Angeles.